diego rivera

tweet me up scotty

Posted in Uncategorized by diegorivera on 2009. december 16.

IT témában rikán okoskodom önszántamból, hiszen ezért fizetést kapok, és az ottani észosztás teljesen kielégíti ilyen irányú kommunikációs igényeimet.

Ami miatt mégis nekiállok én is “twitterezni“, az nem a divat, vagy a százak által százféleképp megírt evidenciák vagy éppen érdekességek kényszeres újraközlése, hanem megpróbálom egy kicsit más aspektusból megvilágítani a twitter jelentősségét.

Azt hiszem ugyanis, hogy néhány fontos dolog még nem hangzott el a nagy lelkesedésben.

Az internetet mindig is kommunikációra használták az emberek, a bbs, gopher, irc felületekkel kezdve egészen az internettó vagy terminal.hu fórum szolgáltatásáig. Az első körben buzzworld-nek tűnő web2 előtt is volt élet, azonban egy önálló kommunikációs platform sem lett ilyen elterjedt és népszerű önmagában – az alap emailt leszámítva – , mint a twitter.

Ennek – az egyértelmű dolgok, mint egyszerűség és gyorsaság – mellett a legfőbb magyarázata az elcsépelt “jókor voltak jó helyen”-ben rejlik, hiszen nem a melegvizet találták fel, hanem egy használható eszközt gyúrtak egybe az internet kezdete óta megtalálható dolgokból, ami idővel – talán a fejlesztőket is meglepve – lavinává dagadt, csakúgy mint néhány más web2-es sikersztori.

Ahogy előbb mobilszáma, majd emailcíme lett mindenkinek, lassan a twitter azonosító is alapfelszerelés lesz a XXI század kommunikálni akaró felének eszköztárában, azon egyszerű oknál fogva, hogy idővel mindenki ott lesz.

A twitter lesz az egy gyűrű mind fölött.

Amilyen gyerekcipőben jár ez a pár éves szolgáltatás, olyan hatalmas potenciál van még benne, kezdve az egyszerű, mikro szolgáltatók twitteren való megjelenésétől (saját fodrász, fogorvos) egészen a technikai berendezések saját twitter accountjáig.

Mindezt persze más platformon, más eszközökkel is meg lehetne oldani, a kritikus tömeg átlépésével mégis a twitter a legesélyesebb arra, hogy középtávon ezt a funkciót betöltse.

Egyelőre azonban még a “mire jó ez, magyarázza már el valaki nekem“, “micsoda hülyeség” vélemények vannak túlsúlyban, ami a szolgáltatás brutális sebességű terjedését figyelembe véve nagyon rövid idő alatt kisebbségbe fog szorulni.

A twitter lesz századunk második évtizedének legmeghatározóbb kommunikációs platformja, és ehhez a kijelentéséhez különösebb bátorság sem kell, elég a trendeket figyelni és a lehetőségeket mellégondolni. Az egész folyamatot csak turbózza az internet kézi eszközökbe való átköltözése.

A szolgáltatás másik fontos oldala, a közvélemény. A szó elszáll, a twitt marad. Ahhoz, hogy egy nagyvállalat lemérje egy tv-s reklámkampány hatékonyságát, közvéleménykutató, szondázó cégek kellenek.

A twitteren viszont elég egy jól megírt lekérdezés, és prompt, azonnal kapjuk a feedbacket arról, amit az emberek cégünkről gondolnak. Beszélnek az új reklámról? Milyen témák kapcsán kerül elő a cég neve?  Ezeket a dolgokat minimális energiaráfordítással megkaphatjuk, ha kíváncsiak vagyunk rá. Nyilván nem annyira releváns, mintha egy precízen összeválogatott mintát használnánk, cserébe minden kíváncsi ember álma válik valóra azzal, hogy belehallgathat abba amit az emberek róla beszélnek, gondolnak.

A twitter trendi topikjaiból azonnal látszik, hogy mi foglalkoztatja a tömeget.  Az iráni választások kapcsán kitört zavargások nagy port kavartak a felhasználók között. Napokig mindenki ezzel foglalkozott, segíteni akart a helyieknek, a felhasználók beleélték magukat a local userek helyzetébe, elhitték, hogy kommunikációjukkal valós változást triggerelhetnek. Kirobbanthatatlan volt a hír a trendi topikok első helyéről.

Aztán meghalt #MJ.

Ezzel gyakorlatilag az Irániak twitter népszerűségét fél nap alatt eltűntette, és már senkit nem érdekelt az, hogy mi történik a távoli országban. Persze nem áltatom magam, a twitter egyelőre nincs azon a szinten, ahol jelentősen beleszólhatott volna egy 75 milliós arab ország belpolitikájába, vagyis ebből a szempontból mindegy, hogy lassan vagy egyik pillanatról a másikra vesztik el a tömegek az érdeklődésüket, de idővel egyre nagyobb hangsúlyt fog kapni az itteni buzz.

Erre jó példa a Vodafone ügy, aminek kapcsán otthon is fókuszba került a szolgáltatás.

Az esetnek csak egy érdekes oldalára térek ki. Meglepő volt twitteren figyelni, hogy lesz előbb egy pár ezres kört érdeklő, insider hírből országos, majd világszintű érdeklődésre számot tartó esemény.

Mint Shrek hagymájának rétegei, úgy terjedt a hír egyre nagyobb léptekben – elsősorban épp a twitternek köszönhetően. Az esetet követő negyedik napon már számomra teljesen ismeretlen spanyol és portugál nyelvű oldalak számoltak be a történtekről.

Fentiek miatt a twitter mind személyes, mind társadalmi szinten kulcsfontosságú kommunikációs eszközzé válik rövid időn belül, akár elfogadjuk, akár nem.

Reklámok
Tagged with: , ,

5 hozzászólás

Subscribe to comments with RSS.

  1. Sancho said, on 2009. december 17. at 9:07

    Az aspektus nem új, azonban nem baj. Mindig van olyan, akinek most esik le.

  2. diegorivera said, on 2009. december 17. at 9:39

    Leírva még nem láttam, ha megvan hol olvastad, linkeld légyszi. Köszönöm.

  3. Barát Csaba said, on 2009. december 17. at 10:13

    a web2 szót hülyeség használni, közösségi oldalak, mindenféle közösségi rendszerek, rendszerek közötti átjárások, már jóval a, hülye marketingesek által kitalált web2 szó előtt is létezett

  4. eldiablomismo said, on 2009. december 17. at 10:18

    Mi volt ez a “Vodafone ügy”?

  5. […] tweet me up scotty « diego rivera […]


Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: