diego rivera

Street/candid éjszaka

Posted in photo by diegorivera on 2009. december 30.

A street/candid műfaj sokkal nehezebb, mint első látásra tűnik. Tegnap az egyik flickr stream-et nézegetve kedvet kaptam hozzá, hogy kipróbáljam. Amit szerettem volna – jól elkapott pillanatok szépen komponálva, esti fényekkel.

Ehhez képest három óra mászkálás és kb 100 expo után hazahoztam egy csomó rossz képet.

Miért nehéz műfaj az éjszakai candid?

Optimális esetben úgy kell lencsevégre kapni az embereket, hogy a fotózás ténye ne befolyásolja a viselkedésüket, vagyis ne vegyék észre hogy fényképezik őket. Ez nem portré, így nem elég ha egy érdekesebb arcú idegen van a képen, valamilyen érzést, cselekvést, történetet kell mutatni. Mindezt érdekesen komponálva.

Először az észrevétlenségről. A teleobjektívet nem kell a járókelők orra alá dugni, viszont mérete miatt nagyon feltűnő. Nem igazán lehet vele észrevétlennek maradni, így vagy vállalja az ember, hogy kiszúrják és ezzel oda a kép candid jellege, vagy nem használja. Másik lehetőség egy sima 50-es fix, amivel ugyan közel kell menni, mégis inkább turistás benyomás az átlag járókelő számára, így annyira nem zavaró.

Ha sikerül észrevétlennek maradni, jön a második komoly probléma, az élesség. Mivel az utca mozog, a dolgok folyamatosan történnek körülöttünk, gyors záridőt kell használni. Hogy mégis érje fény az érzékelőt, olyan tágra nyitottam a blendét amennyire az adott objektív engedte (50 – f1.4, 135 – f2), de még ezekhez a beállításokhoz is magas érzékenységre kellett tekerni a vázat (40D ISO800, 5D2 ISO1600), amit ebben az esetben nem bántam, hiszen a magas ISO-val is akartam kisérletezni. A minimális mélységélesség viszont nagyon precíz fókuszt igényel.

Itt jön képbe a harmadik nehézség. A Canon AF terén nagyon el van maradva a konkurenciától. Követő autofokuszra állítottam a kamerát, de az 5D2-n egyrészt szinte középen van az összes fókuszpont, másrészt azt vettem észre hogy a középső a legérzékenyebb. Így viszont nem nagyon lehet komponálni, hiszen minden képnél középre kell szerkeszteni a témát, ha esik ha fúj.

Így lett végül a közel 100 expó nagy része életlen vagy unalmasan komponált. Párat vágással sikerült feldobni, de az eredmény igen messze van attól, amit szerettem volna.

Szóval nehéz műfaj az éjszakai candid, sok gyakorlás, türelem és szerencse is kell hozzá. Innentől érthető, miért van többségben a letámasztott bringa mint egy-egy jól elkapott esti pillanat flickr-en

8 hozzászólás

Subscribe to comments with RSS.

  1. pappito said, on 2009. december 31. at 2:46

    AF lock nem segít a középső szenzor használatánál? Én nikont használok, de néha bazi jól jön az AF/AE lock

  2. diegorivera said, on 2009. december 31. at 4:39

    Canon-on szerintem nincs ilyen

  3. bangkok charlie said, on 2010. január 1. at 9:47

    Hmm, nekem is Canonom van, s úgy láttam van AF lock. Mármint ha arról van szó, hogy ki lehet választani a sok fókuszpont közül melyik legyen az érvényes. Live View módban pedig bárhova lehet tenni az AF-t. Mondjuk ezt a módot nagyon ritkán használom. Éjszaka, tömegben, fej fölött tartott kameránál🙂

  4. diegorivera said, on 2010. január 1. at 5:00

    OK, így már tudom melyik🙂 AF-et legtöbbször a középsőt használom, ezek szerint mindig AF Lock-ban mert sosem hagyom hogy a gép válassza ki, hogy melyik fókuszpontra élesít.
    A fő probléma az, hogy teljesen nyitott blendével kell mozgó alakokat fotózni kevés fénynél. A követő autófókusz biztos jobban teszi a dolgát pl f/8-nál, de az 50-es obit f1.4-re nyitottam, ez azt jelenti hogy ha 3 méterre van tőlem az alak akkor egy 30 centis sávba kell beleesnie hogy éles legyen a képen. Persze ez se lenne probléma, ha nem láttam volna hogy más meg tudja oldani a dolgot akár egy 40D-vel is (érdemes megnézni ennek a srácnak a képeit, tőle kaptam kedvet a dolgohoz.

  5. bangkok charlie said, on 2010. január 5. at 2:06

    Ez a pár éjszakai kép azért jó lett, nekem tetszenek. Szeretem én is ezt a műfajt, bár Bangkokban fehér emberként kicsit nehezebb észrevétlenül űzni. Na meg fix 50-es lencsével is épp elég feltűnő egy Canon DSLR🙂

    Nagyon régen még a filmes korszakban koncertet fotóztam (Nikon FE2, huhh). Az volt egy izgalmas móka, mert ellőttem 2-3 tekercs filmet (FF), aztán csak másnap derült ki, hogy mennyi lett belőle éles. Volt, hogy egy tekercs egy kocka.

  6. diegorivera said, on 2010. január 5. at 2:46

    Köszönöm, de még fejlesztek a technikámon🙂 Pedig Bangkokban elég jó terep ehhez a műfajhoz, érdekes arcok, brutál éjszakai fények, egyszer mindenképp szeretnék távol keleti nagyvárosban próbálkozni vele.

    A filmes gép más műfaj,de idén szeretnék belekóstolni abba is.

  7. Shared style « diego rivera said, on 2010. január 17. at 8:36

    […] – Ahogy már írtam néhány bejegyzéssel ezelőtt, nagyon tetszenek Michael Ade street fotó, így ma utcai képet […]

  8. January, 2010 « diego rivera said, on 2010. február 1. at 7:17

    […] műfajban is próbálkoztam. A decemberi streetfotós posztomhoz képest elég sokat fejlődtem az utcai fotózásban, többek […]


Vélemény, hozzászólás?

